ДИДАКТИЧНІ ІГРИ НА УРОКАХ ПИСЬМА У 1 КЛАСІ
Щоб донести красу рідноїмови до кожного першокласника,
викликатибажанняоволодіти нею досконало, необхіднопідтримуватистійкийінтерес
до вивченняграматики, мовнихявищ. Зробитицейпроцесцікавим,
захоплюючимдопоможутьдидактичніігри.
Учнямподобаютьсятівидинавчальноїдіяльності, якідаютьїмматеріал для роздумів,
можливістьвиявлятиініціативу і самостійність, потребуютьрозумовогонапруження,
винахідливості та творчості. Найвільнішедіти себе почувають і розвиваються у
грі, де найсприятливіша атмосфера для спілкування.
ЗВУКИ І БУКВИ
«ВПІЙМАЙ ЗВУК»
Учитель називає ряд слів. Якщоученьпочуєпотрібний звук, то плескає в долоні. (Слова добираються так, щоб звук був у різнихпозиціях).
«НАЗВІТЬ СУСІДІВ»
Назвітьсусідів звука (а) в таких словах: басейн, плащ, залізо, упав, комахи, каже, драбина, жайвір, малий, гай…
«ВЕРЕДЛИВИЙ ЗВУК»
Жив собі, бувсобі звук у словах, завередував і втік. (Наприклад: звук К). Потрібнойоговпіймати і поставити на місце. (-іт; -аштан; -віти; -рокодил).
«ВІДЛУННЯ»
Учитель називає слова, а діти хором повторюютьостанній склад. (Наприклад: ромашка –ка, книга – га, ліс – ліс). «ЯКИЙ СКЛАД ЗАГУБИВСЯ?» (Наприклад: дівчин--, хлоп--, ді--, де- -во, со- -ка).
«МАГАЗИН»
У першомувідділі магазину продаютьсяречі, у назвахяких є м’якіприголосні, у другому – твердіприголосні.
«ЗВУК (С)»
Для цієїгриможнабрати будь-який звук. 1. У назвахякоговзуття є звук (с)? (босоніжки, сандалі, кросівки…) 2. У назвахякого посуду є звук (с)? (сковорода, стакан, салатниця, каструля…) 3. У назвахякихтварин є звук (с)? (собака, лис, лось…) 4. У назвахякихфруктів є звук (с)? (абрикос, слива, апельсин, персик, смородина…) 5. У назвахякихпрофесій є звук (с)? (слюсар, столяр, суддя, касир…) 6. У назвахякихмеблів є звук (с)?(стіл, стілець, сервант…)
«ТЕЛЕГРАФІСТИ»
Учитель промовляєокремі звуки, а дітискладаютьіз них слова. (л-і-т-о; з-о-ш-и-т; -п-і-в-н-и-к).
«ТАКА ЦІКАВА БУКВА»
Учніпригадують і записуютьякомогабільшеслів, до складу якихвходятьдвіоднаковібукви. (Наприклад: загадка, парасолька. Україна, український. Годинник, корисний. Лелека, посередині…).
«ЯКЕ СЛОВО ЗАХОВАЛОСЬ»
Учитель називаєсклади, а дітидобирають слова за цими складами. ( Н-д: лі – літо, лінійка, лікар, лівий…)
«НОВІ СЛОВА»
Замінюючибукви, утворинові слова (Наприклад: майка-гайка-чайка; дід-рід …). Тік - суд - рев – Гак - бук - калина –
«УТВОРИ НОВЕ СЛОВО»
На початку або в кінці слова додати букву, щобутворилосянове слово. Луг – плуг; риба – рибак; Коса – косар; мак – смак.
«МАГАЗИН»
У першомувідділі магазину продаютьсяречі, у назвіяких є приголоснім’які, у другому – твердіприголосні.
«ЛАНЦЮЖОК»
Складиланцюжокіз 10 слів, де кожненаступне слово розпочинаєтьсядвома буквами попереднього: ( Наприклад: тиша – шапка – калина…).
«ПЕРЕПЛУТАНКА»
Склади правильно слова і запиши. (Наприклад: ронаво – ворона) Лібка - еосл - єазць – Овкв - авод - рооска –
«СХОВАНКА»
Якіінші слова заховалися в цих словах? (Наприклад: ялинка – лин; яблуко – лук..). Клітинка - трактор - ведмідь – Щедрівка - пиріг - листок –
«ДОБЕРИ СКЛАД»
Добери склад, щобутворилося слово. Гру –ша кали - воро – По - сос - коро -
«ЧАРІВНІ СКЛАДИ»
Місцямипоміняйсклади І з них слова новісклади. Марко – комар банка – кабан наша – шаналапи –пила трава –ватрамаса –сама трохи – хитро рама –мара
«НОВІ СЛОВА»
З букв одного слова складикількановихслів. (Наприклад: айстри – рис, тир, старий, рий…). Жайворонок - сінокосарка – Ластівка - листоноша –
«ДОТЕПНИК»
ЛО, ПЕД, ВЕ, СИ – цесклади. Швидше слово з них склади! (велосипед) Матеріал для гри: ЛИ, КРО, ДИ, КО (крокодили) РО, ДИ, СМО, НА (смородина) ЧЕ, КИ, РЕ, ВИ (черевики) і т. д.
«ПРОЧИТАЙ СЛОВО»
Складанняслів (речень) із букв. М , А , К , О, Л , І, Н, И. Лікиколінамілина лимон Мало лиман лак мак НілаНілЛінаКолі
«СЛОВА ІЗ ЗАДАНИМ ЗВУКОМ»
Учитель вимовляє звук, а учнізаписують слова, до складу яких входить такий звук. ( запевний час).
«ЗВУК І БУКВА»
Учитель читає слова, а учнізаписуютьїх у три колонки: 1). скількизвуків, стільки й букв; 2). букв більше, ніжзвуків; 3). букв менше, ніжзвуків. Матеріал для гри: Дзвінок, дзеркало, бджола, кукурудза, ім’я, яма, їдять, люди, п’ять, сьогодні, армія, щока, пам’ять, щука, в’язка.
«УТВОРИ СЛОВО»
Замінитиголоснібукви в другому стовпчику і утворинові слова. Липа – л-па рід – р.д Слава – сл-ва сон – с-н
«ЗВУКИ - БУКВИ»
Робота проводиться в парах. Один ученьвимовляє звук, другий – називає букву, якоюцей звук позначається. (Наприклад: (л )- ел, (р) – ер…)
«УГАДАЙ СЛОВА»
На дошцізробленозапис : В.Р.С.НЬ, В.Р.ЗН. - Яких букв не вистачає? - Доберітьвідповідніголосні, щобвийшли слова.
«ЗБЕРИ БУКЕТ»
Леся та Іванкозбирають букет для мами. Але Леся можебратитількиквіти, назвиякихпочинаються з м’якихприголосних. А Іванко – назвиякихпочинаються з твердихприголосних. Допоможітьдітям. Лесідопомагаютьдівчатка, а Іванкові – хлопчики. Тюльпан, нарцис, троянда, півонія, айстра, ромашка, лілія…
М’ЯКИЙ ЗНАК. АПОСТРОФ. БУКВОСПОЛУЧЕННЯ ЬО ТА ЙО.
«ЗЦІЛЕННЯ СЛІВ»
Виготовитикартки, в якихпропущені апостроф, абобуквосполученняйо, ьо. Правильно вставитипропущене. Вороб—в га—к зна—мийміль—н сер—знийра—н Солов—в чи—му га—вийбо—вийМурав—в зна—мий буль—н с—годні с—мийбад—рий л—н тр—х л—х д—готь ц—го л—тчик пен—к т—хкає дз—б м-ята п-ять пір-я в-язка п-ють бур-ян здоров-я дев-ять сім-я подвір-я солов-ї п-явка в-юн п-ятірка м-ясо тім-я м-ячполум-я рум-яний
«ВПІЙМАЙ АПОСТРОФ»
Учніплескають в долоні, коли чують у слові апостроф. Дерево з верхів’ясохне. Шукає на коржім’якого,а в труді – легкого. Йоготільки той не б’є, хто не хоче. Спить солов’їним сном. Тому тяжко, хто зло пам’ятає. Як до череди гнать, то й п’яткиболять.
«УПІЙМАЙ РИБКУ»
На макетах рибокнаписані слова з пропущенимилітерами. Щобпійматирибку, треба правильно вставитипропущенілітери. КІН… Л…ОН ОЛЕН… КАРАС… ПЕН… ДЕН… ОКУН…КИ ДІДУС… ДЕН…КИ
«ХТО БІЛЬШЕ»
1.Діти придумують слова з м’яким знаком в кінці слова (в середині слова). 2.Дібрати слова, в якихбукви я, ю, є позначають один звук (І варіант), два звуки (ІІ варіант).
«ТВЕРДИЙ – М’ЯКИЙ»
Учитель промовляє склад з твердим приголосним, а учніроблятьцей склад м’яким. (Н-д: но –ньо, со – сьо, ло – льо, до – дьо і т.д.)
«ВІДНОВИ СЛОВО»
Книжковийчерв’ячокз’ївлітери у словах. Допоможітьїхвідновити. На дошцідрукованимилітераминаписані слова. ЛОС…, ДЕН…, КУЛ…КА, Л…ОН, ПЕН…ОК, ОПЕН…КИ, ПИЛ…НО. НАГОЛОС. НЕНАГОЛОШЕНІ ГОЛОСНІ
«ДЕ НАГОЛОС?»
Учнямроздаютьсянаборикарток. У кожного 15 карток з окремими словами. Розкластикартки на три групи: з наголошеним 1 складом, наголошеним 2 складом і наголошеним 3 складом. Груможнаускладнитирозкладаннямкарток у кожнійколонці за алфавітом. Матеріал для гри: 1. Галя весло огірок слива зима молоко парта Семен санітар кліткасміливийгоробець Толя пенал урожай 2. заєць Борис молоток чорний горох помідор Петрик Тарас барабан вишня співати борона гречка кишеняпонеділок
«РАЗ, ДВА, ТРИ»
Вчительназиває слово. Учні, користуючисьсигнальнимикартками (цифрами 1,2,3), вказують номер наголошеного складу. Матеріал для гри: 1 склад 2 склад 3 склад ластівка малина соловей дерево дороги молоко золото солома молоток озеро пшеницяінженер ножицітурботапилосос родичібарвінок крокодил
«ЯК ПРАВИЛЬНО?»
Потрібеннаголос, малята! Без ньоговажкопрочитати! Матеріал для гри: 1. У замкуніхто не жив. Двері замку булина замку. На горівисочивстаровинний замок. На дверях висів великий замок. 2. Взимку поля вкритіснігом. Поля любить зиму. 3. На березіпасутьсякози. На березіпожовклолистячко. 5. У книзі сорок сторінок. У сорок скрипучий голос. 6. Рослиніпотрібнесонячне тепло. Сьогодні вдень дуже тепло.
«ПОСТАВ СЛОВО НА МІСЦЕ»
Слово гірка треба правильно вписати в речення. Поясни значенняцихслів. Білястадіону є снігова …... . Редька дуже ….. .
«ПРАВИЛЬНО НАГОЛОШУЙ!!»
Учасникигриділяться на дві-три команди. Члени групи по черзізачитують слова, якіроздав учитель на картках без знака наголосу. Неправильненаголошеннявиправляється. Виграєгрупа, в якоїнайменшепомилок. Матеріал для гри: Батьківщинакропива предмет бібліотекакулінарія сантиметр
«ОРФОГРАФІЧНА СКРИНЬКА»
Правильно записатиненаголошену голосну і дібратиперевірне слово. Матеріал для гри: с…ло з…рно с…ни оз…ро л…сток с…стра м…жа с…чі
«ПОДИВИСЬ У СЛОВНИЧОК»
Перевір за орфографічним словником правописподанихслів. Виграє той, хтошвидше і без помилокзакінчить роботу. Пш…ниця, к…шеня, кор…дор, орд…н, кр…ниця, с…кретар, абр…кос, к…піти, г…рой, д…ректор, д…ван, ч…ремха.
«ЗНАЙДИ ПОМІЧНИКА»
До кожного слова лівогостовпчикадоберіть слово з правого, яке допоможе правильно вибратипотрібну букву. кр…ло числа з…мля зерна ч…слоземлі з…рнокрила «ПИШУ - СУМНІВАЮСЬ» Учитель називає слово. Якщо звук (е) чи (и) в корені слова наголошений, дітипромовляють слово «пишу», якщоненаголошений, кажуть слово «сумніваюсь» і добираютьперевірне слово. (Стежка, степи, плече, книги, лелека, дитина, чисто, теплий і т.д.)
«З БУКВ ОДНОГО СЛОВА»
На аркушахпаперу для кожного учнядаєтьсясловникове слово з ненаголошеними (е), (и). З букв даного слова за певний час скласти і записати нові слова. Матеріал для гри: Велосипед – (село, сипле, осел, довели, депо, поле, воли, оси, пил, весело, плесо…) Очерет – (рот, тре, оре, то, те…)
ДЗВІНКІ І ГЛУХІ ПРИГОЛОСНІ
«ОДНОГО ЛАДУ»
Написатип’ятьабо десять слів без жодногодзвінкогоабо без жодного глухого приголосного. Матеріал для гри: Кіт, піт, тут, тихо, сито, чисто, тиша, сичить, потік, чашка, хата, так, хочеш, фото, хто, сич, кит, тато, чесати.
«УТВОРИ СЛОВО»
Учитель пропонуєзамінити у словах виділенібукви, щопозначаютьдзвінкіприголосні, буквами, щопозначаютьпарніїмглухі. Бив, брати, везло, жар, дерти…
ПОДОВЖЕННЯ ПРИГОЛОСНИХ
«ДОВГА НИЗКА»
Підібрати і написатиякомогабільшеслів з подовженимиприголосними. Перемагає той, хто за певний час запишенайбільшеслів.
«ЗАКІНЧИ СЛОВО»
На дошціабо на карткахзаписані початки слів з подовженимиприголосними. Матеріал для гри: Жи…, ли…, ми…, ши…, бага…, заня…, поло…, поши…, гі…, зі…, рі…, прова…, безси…, дозві…, вугі…, бади…, вмі…, дої…, зна…, вбра…, ката…, писа…, ході…, корі…, копа…, чита…, шука… . АЛФАВІТ
«ЗА АЛФАВІТОМ»
Розкластикартки за алфавітом. Учнямроздаютьсянаборикартокзі словами. Матеріал для гри: Вікно, двері, поріг, стеля, підвіконня, стіна, рама, підлога, квартира,
«АЛФАВІТНА ЕСТАФЕТА»
Гра проводиться по рядах. На аркушіпаперуучніпишуть по однійбуквіалфавіту. Якщонаступнийгравецьпомітивпомилку, то виправляєїї, а свою букву не пише і передаєаркушдалі.
«АЛФАВІТНИЙ М’ЯЧИК»
Учитель кидаєм’ячик одному з учнів і називає першу букву алфавіту, ученьповертаєм’яч учителю, вимовляючинаступну букву і т.д.
«АЛФАВІТНИЙ ЛАНЦЮЖОК»
Учністають у коло і по черзіназивають за алфавітом слова – назвитварин. Якщо на якусь букву не можутьпридумативідповідного слова, то називаютьлише букву.
СЛОВО
«ХТО?,ЩО?»
Гравціодночаснопочинають і пишутьпротягомумовленого часу (2-5хв) слова, щовідповідають на питання ЩО? (назвипредметів у класі, назвимеблівчиодягу, посуду, тощо) Таке ж завданнядається і на слова, щовідповідають на питання ХТО?
«ПРОДОВЖИ РЯД СЛІВ»
Учитель називаєдекількаслів, а дітислухають і визначають перший склад і додають слова з тим же початком. Наприклад: морозиво –молоко –молоток –мова… Село – семеро – серединка – серп… Завод – заметіль – заєць – забава…
«ВІДГАДАЙ СЛОВО- 1»
Відгадати слово за характеристикою. Учитель читає характеристику слова. Учень, щоназве слово, написане на картці, одержуєїї. Якщоназве слово, щовідповідаєданійхарактеристиці, а в учителя немаєкартки з таким словом, то учневівидається чиста картка. Переможцемстає той, хто на закінченнягримаєнайбільшекарток. Матеріал для гри: Буква «я» на початку слова. Слово відповідає на питанняЩО?. У ньому два склади. (Наприклад: явір, яма, ясен, ятір, якір, ясла, язик…)
«ВІДГАДАЙ СЛОВО-2»
Можнанаписати квадратики по кількості букв у слові і вгадувати по буквах. а) 8 букв це слово має. б) 11 букв у слові. Хтоце слово відгадає? Хтосказати нам готовий, Я вам трохипідкажу. Щоце? Я вам підкажу: Щоце слово означає, Щоце слово означає, Коротенько розкажу: Коротенько розкажу: Цеім’явідомогоборця за мир. Церіч не золота й не срібна, ( Леопольд – герой мультфільму) Та дорога і всімпотрібна, Є в домі кожному, практична, І маєпровіделектричний. ( Холодильник )
«ЛАНЦЮЖОК»
Утворитиланцюжки до слів, дописуючи до останнього складу поданого слова ще один абокількаскладів, щобутворилосянове слово. Граможе бути командною. Виграв той, у кого довшийланцюжок. Наприклад, вихідне слово «коса» ( Косаловитишафарамашинадіялинкалина…)
«ВЕСЕЛА СІМЕЙКА»
Правильно назватитварин, та їхдитинчат: Мама – лисиця, корова… Тато –лис, бик…
«КОМУ ЩО ПОТРІБНО»
Учитель називаєпрофесію, а дітиназиваютьнеобхідні для роботипредмети: Лікар – халат, ліки, термометр… Вчитель – книги, зошити, ручки, олівці |
"Слово - то думка людська"
Підписатися на:
Дописи (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар