Проблема, над якою працюю :
Впровадження інноваційних технологій на уроках читання в початковій школі.
Вчитель початкових класів :
Працюючи над проблемою, я намагаюся використовувати інноваційні підходи, комп‘ютерні технології. Систематично проводжу уроки з використанням електронних матеріалів: тестів, презентацій. Учні класу постійно беруть участь у конкурсах знавців української мови ім. П. Яцика та районних олімпіадах з математики.
Конкурс знавців української мови
2009-2010 н. р. –1 місце в районній олімпіаді з математики: Кащей Є, Лимар Р
2010-2011 н. р. – 7 місце в районній олімпіаді з математики Мікеш П, Лимар Р
2013-2014 н. р. – 7 місце в районній олімпіаді з математики Борсук Р, Бойко К
Класний керівник
Як класний керівник приділяю багато уваги формуванню етичних норм поведінки, розвитку колективу. Учні класу активні в суспільному житті класу та школи.
Дуже полюбляють учні подорожі та екскурсії, після яких залишаються незабутні враження.
Навчальна діяльність
- Комп'ютерні технології;
- Інноваційні підходи;
- Творчі вправи та завдання.
- Застосування комп'ютерних технологій :
- електронні посібники;
- розробки уроків з використанням комп'ютерних технологій;
- метод проектів.
Неможливо уявити собі сучасну успішну людину, яка б не володіла комп’ютером. Школа має готувати майбутнє покоління відповідно до вимог часу. Застосування комп’ютерних технологій не лише допомагає уникнути в процесі навчання буденності, допомагає унаочнити нові поняття, підтримує інтерес до навчання, але й завжди носить творчий характер як для вчителя, так і для учнів.
- Творчі вправи та завдання :
- творчі вправи та завдання;
- розробки уроків з використанням творчих вправ та завдань.
Виховання та розвиток творчого потенціалу особистості – одне з головних завдань школи. Кожен школяр – неповторна особистість, здатна вийти за рамки буденності і з почуттям власної гідності набувати нові знання.
- Застосування інноваційних підходів :
- розробки уроків із застосуванням інноваційних підходів.
На сучасному етапі роль учителя стає роллю одного з партнерів у навчальному процесі, адже просто необхідно залучати всіх учнів до активного одержання знань, до творчої діяльності. Тому доповнення традиційних методів та прийомів роботи інноваційними дає значно кращий результат: активізує мислення, мотивує навчання, заохочує самовираження учнів.
ВИХОВНА РОБОТА
Виховний ефект може бути отриманий тільки тоді, коли організаторами і виконавцями справи є самі учні.
Довгі роки школа працює по системі Іванова І.П., основним постулатом якої є колективна творча взаємодія всіх учасників навчально-виховного процесу: учнів, вчителів, батьків.
ТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ
Завданням учителя, зацікавленого в результатах своєї праці, є постійний творчий пошук, системна робота, апробація нових, нетрадиційних форм і прийомів навчання і, водночас, вдосконалення та відшліфування давно відомих, традиційних.
Результати такої роботи відображені в проведеному майстер-класі на серпневій конференції 2016р «Елементи Ейдетики в початковій школі» Серед творчих проектів класу “Орфоепічні хвилинки в 1 класі ”2011р «Казка двері відкриває»2013р, «Впровадження інноваційних технологій на уроках читання»2015р.
МЕТОДИЧНА РОБОТА
А участь у семінарах, методичних об'єднаннях дає можливість не лишепознайомитися з роботою своїх колег, підвищити свій досвід, а й поділитисявласними доробками з іншими.
З 2008 року я є керівником шкільного методичного об’єднання вчителів початкових класів.
ДОСЛІДНИЦЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ
Без знання психологічних особливостей учнів, їх інтересів важко правильно побудувати навчально-виховний процес, знайти підхід до кожної дитини. «Щоденник розвитку особистості», який ми ведемо разом з дітьми на протязі 4 років навчання, допомагає розкрити позитивні сторони особистості, підтримувати добре, світле, нейтралізувати все негативне.
Впровадження
елементів «Ейдетики» в практику роботи початкової школи.
Готуючись до уроків, задумувалась над
проблемою як зберегти природний інтерес дітей до пізнання навколишнього світу,
як навчити їх проникати у суть явищ та легко, із задоволенням, здобувати нові
знання, відчуваючи успіх від реалізації своїх здібностей.
Школа «Ейдетики» представляє нову освітню
технологію, що дозволить кожному учню комфортно та легко здобувати нові знання
у будь-якому віці, отримуючи задоволення від реалізації своїх здібностей. Нова
освітня технологія практичного використання у навчальному процесі дає змогу розвивати у дітей образне мислення,
пам'ять, уяву, увагу.
Дана технологія допомагає вирішати такі основні навчальні та виховні
завдання:
розширює творчі можливості дитини завдяки гармонійній роботі лівої
(логіка) і правої (творчість, образне мислення) півкуль головного мозку;
формує вміння учнів ефективно і самостійно
вчитися;
підвищує самооцінку дитини завдяки результативності у навчанні,
створюючи психологічний комфорт.
Переконана в тому, що завдання
освіти, не просто навантажити учнів великим обсягом знань, а, насамперед,
розвинути можливості, розкрити творчий потенціал. Адже кінцева мета
навчально-виховного процесу – самодостатня особистість, яка може і вміє робити
вибір, впевнена в собі і в своїх можливостях.
Ідея освітньої технології –
формування особистості, яка буде здатна навчатись протягом всього життя,
застосувати здобуті знання в певних життєвих ситуаціях.
Мета – узгодити методологію програми
з реальними можливостями школи. Знайти, підтримати , розвинути людину в людині
і закласти в ній механізм самореалізації, саморозвитку.
Ейдос – з грецької «образ», а
ейдетика – це вміння працювати з живою уявою, використовуючи мнемічні прийоми.
Людина з такою пам’яттю швидко та ефективно працює з великою кількістю
інформації без напруження і перевантаження психічної діяльності.
Засновник школи
«Ейдетики» російський вчений Ігор Матюгін, а його наступник в Україні – Євген
Антощук. Вони створили ігрову систему, яка спирається на властиве кожній людині
вміння уявляти.
Пропоную таке завдання:
-
Один раз прочитайте слова і запишіть, що запам’ятали:
Результати:
запам’ятали
менше 4-х слів – 3 бали,
4-7 слів
– 7 балів
8-11
слів – 9 балів
12 слів
(але переплутали порядок) – 15 балів
запам’ятали
всі слова в правильному порядку – 25 балів.
- Як покращити запам’ятовування? Спробуємо
знайти відповідь на це питання на сьогоднішньому майстер-класі.
Одним із шляхів є розвиток образної пам’яті, образного мислення та уяви.
Умови
міцного запам’ятовування
- стійка цікавість до матеріалу ;
- асоціація на новий матеріал, щоб зв'язати
відоме з невідомим.
- поетапне повторення.
Цікавість — це
увага до об'єкта пізнання, яка може бути мимовільною або довільною.
Увагу, як і інші
психічні процеси, можна тренувати і розвивати. Спробуйте використати деякі
вправи для тренування уваги.
Цифрові таблиці Шульте
У них цифри
можуть бути невпорядковані ні за порядком, ні за розміром, ні за кольором.
Розшукайте цифри
за порядком очима від 1 до 25, 30, 35 (помічаємо час). Продовжуємо час від
часу виконувати цю вправу, щоразу змінюючи таблиці і збільшуючи кількість цифр.
Ця вправа
розвиває уміння зосереджуватися, переключати увагу. Коли ви очима шукаєте
цифри, ваші думки ніде не блукають, вони тут, у таблиці. Тому її корисно
виконувати перед тим, як треба щось вчити, щоб зібрати думки.
Гра
«Сонечко» («Муха») («Бджілка»)
Відволікання
блукаючих думок та зосередження в одному місці. Діти очима стежать за рухом
сонечка по клітинках: угору, ліворуч, униз, праворуч і т. д.
(Говоримо дітям:
«Уявіть, що по клітинках літає сонечко. Ось комашка сіла тут. Простежте за
рухом сонечка».)
«Крапка на дошці»
Її варто використовувати під час пояснення, коли увага
дітей починає розсіюватися. Вчитель раптово ставить крапку на дошці,
наголошуючи: «Увага! Крапка!» Одразу (без пояснення вправи) починає розповідь.
Метод
«Входження».
Застосовується на уроках
літературного читання, розвитку мовлення
- Погляньте
на цю картину. Уявіть, що ви опинилися у цьому лісі. Роздивіться навкруги. Що
ви бачите? (Все вкрите білим снігом. На
снігу сліди зайця. З гілки на гілку
стрибає білка у пошуках їжі. З гущавини вийшов лось.)
- Прислухайтесь. Що чуєте? (Завиває вітер. Риплять дерева. Стукає дятел. Скрипить сніг під
ногами.)
- Чим пахне зимовий ліс? (Свіжим повітрям, хвоєю.)
- Що відчуває шкіра? (Холодно.
Мороз щипає за щоки.)
- А тепер опишіть свої відчуття, що ви бачили, відчували,
чули.
Таким чином, описуючи картину, дитина використовує всі
органи чуття, описує свої відчуття, уявляє, фантазує.
Піктограми
Піктограми – найперше письмо у світі, в якому
замість слів використовувались малюнки. Але не до кожного слова можна одразу
намалювати піктограми, цьому потрібно вчитися.
Етапи:
1. Вчимося малювати прості
слова (іменники).
2. Малюємо прикметники,
дієслова та інші частини мови.
3. Вчимося малювати
піктограми до важких словосполучень.
4. Малюємо вірші.
Завдяки вмінню
складати й уявляти піктограми, учні легко запам'ятовують будь-який текст на
уроках читання, природознавства.
Ось приклад застосування комбінованого методу запам'ятовування при вивченні напам'ять віршів.
Після того, як
діти повністю змалювали вірш, до різних малюнків-піктограм варто задати
запитання. Якщо є помилки при називанні слів, необхідно до малюнків щось
домалювати, уточнити образ (закінчення слова, першу букву). Коли діти можуть
зчитати інформацію з малюнків без помилок, тоді прискорюється швидкість
зчитування. Наступний крок – відновити вірш, не дивлячись на малюнки.
Розповідають спочатку разом повільно, потім – кожен учень окремо.
Використання кінетичної пам’яті
Кінетична
пам'ять – це пам'ять на рухи та відчуття. Діти, в яких розвинутий цей вид
пам’яті, не тільки легко уявляють події, а й самі відтворюють їх. Цей метод
краще підходить для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку, яким
подобається рухатись.
Наприклад:
Півень
півневі співав:
«Я сьогодні рано встав!»
Потім вилетів на пліт –
Заспівав на цілий світ:
«Я співати так люблю,
Що ніколи не просплю! »
Г Чубач.
Вивчаючи цей
вірш за допомогою кінетичної пам’яті, дітям треба уявити себе півником і
виконувати всі дії, що є у віршику (імітувати спів, вести діалог з іншим
півником, вилітати на пліт.)
Метод оживлення і послідовних
асоціацій
Пропоную
побувати всім присутнім у ролі учнів і методом «Оживлення і послідовних
асоціацій» запам’ятати назви планет сонячної системи у порядку віддаленості від
Сонця.
R М В
З М Ю С У
Н П
Далі всі гуртом
«оживляємо» кожну літеру (добираємо слово, яке починалося б на цю літеру) та
зв'язуємо слова у цікавий мультфільм.
Наприклад: М — мама, В — варила, З — з, М м'яса, Ю — юшку, С — співаючи, У — українські, Н — народні, П — пісні.
Таким чином,
придумане речення «Мама варила з м'яса юшку, співаючи українські народні пісні»
легко запам'ятовується дітьми (за умови повторень у різних видах: всі гуртом, у
парах, струмочком і т. д.).
Але є
умова: вчитель не повинен давати дітям для запам'ятовування готове речення.
Воно запам'ятається, якщо діти складуть його самі.
Запам’ятовування
цифр за допомогою методу зачіпки
Можливості нашої пам’яті обмежені. Джордж Міллер вивів формулу
короткочасної пам’яті. (V=7+2), яку назвав «Магічне
число». Згідно цієї формули людина запам’ятовує від 5 до 9 цифр. Але, якщо ми
цифри об’єднаємо за якимсь змістом, то запам’ятаємо їх набагато більше і в
певному порядку.
Наприклад:
Треба запам’ятати ряд чисел
2 3
5 5 0
5 1 2
1 9 7 4.
Розміщуємо їх в наступну
комбінацію:
23; 55;
05; 12; 1974 і запам’ятовуємо як часовий ряд – без
п’яти на дванадцяту п’ятого грудня тисяча дев’ятсот сімдесят четвертого року.
.
Метод логічних скорочень (абревіатур)
Метод логічних скорочень – це метод зручного
скорочення слів, який є елементом скоро читання. Слово скорочується таким
чином, щоб за деякими його буквами можна було здогадатися про його значення.
Цей метод краще застосовувати для вивчення правил, тематичних визначень тощо.
Він найбільш підходить школярам, в яких погано розвинена уява. Творчий процес
відбувається тоді, коли діти починають здогадуватися про зміст слова по
скороченому запису цього слова, записуючи його в пам’яті на рефлекторному
рівні.
Наприклад:
У рябого кошеняти,
Завелися грошенята.
Скік мале у магазин
Та й купило апельсин.
Розкусило, - там водиця.
-
Апельсин цей не годиться!
І побігло в магазин:
«Дайте з салом апельсин.»
У ряб. к - ти
Зав-ся гр – та
Ск. м. у маг-н
Та й куп. ап-н.
Роз-ло, там в-ця,
Ап-н цей не год-ся!
І п-ло в маг-н:
«Д-те з с-м ап-н.»
Система
повторювання
Повторювання є ефективним та сильним інструментом для зберігання
інформації.
Є три види повторювання:
1) механічне – це повторювання інформації з книг та інших носіїв (аудіо,
відео) з метою кращого засвоювання
інформації. Це система зазубрювання;
2) абстрактно – логічне – зберігається краще, ніж механічне,, але вже через
4-6 днів 90% учнів не в змозі відтворити інформацію на такому ж рівні, як
спочатку;
3) ейдетичне – раціональне повторювання тільки із своєї пам’яті, а не з
інших носіїв, з спеціальним проміжком часу, з метою збереження інформації на термін , який необхідний.
Школа «Ейдетики» пропонує такий план повторювання:
1. Одразу після вивчення
матеріалу.
2. Через 30-40 хвилин.
3. через 3-4 години.
4. через добу.
5. через неділю.
6. за необхідністю.
Повернемось до
нашого першого завдання. Який метод можна використати, щоб запам’ятати слова? (Метод послідовних асоціацій)
Методи «Ейдетики» сприяють розвитку мислення, покращенню пам’яті учнів. Це
допомагає працювати творчо і цікаво, а для дитини урок з казками стає
найулюбленішим.
З опорою на образи учні краще сприймають інформацію – це є їх підтримкою у
складних процесах розуміння, запам’ятовування та згадування, протягом уроку
зберігається розумова активність, розвивається уява.
Будь-який вихованець засвоює матеріал у процесі гри, не помічаючи
інтелектуального навантаження, швидко, весело.
Поради
школи Ейдетики
1. Якщо хочете щось
запам’ятати – уявляйте.
2. Усе, що побачили, почули,
відчули, уже запам’яталося.
3. Не думайте словами,
думайте образами.
4. Фантазуйте.
5. Не сваріть себе за
невдачі, краще замисліться та зробіть висновки.
6. Хваліть себе, навіть за
маленькі успіхи.
7. Уроки не вчіть, а
вигадуйте та уявляйте з їх приводу щось цікаве, незвичайне, а тому приємне та
легке під час пригадування.
8. Не вчіть вірші куплетами.
9. Не бійтеся забувати, якщо
уявили.
10. Перед тим як заснути, уявляйте себе здоровим,
щасливим та розумним.
11. Прокидайтеся із задоволенням.
12. Те, що вивчаєте, не повторюйте більше 2-3
разів; якщо в цьому є потреба, зробіть це через 2-3 години.
13. Не напружуйтесь, навіть стискаючи кульову
ручку під час записування інформації (дуже важко уявляти те, про що
пишеш).
Інноваційні технології (
інтерактивні вправи)
Структура уроку:
1. Мотивація;
2. Оголошення, представлення
теми та очікуваних навчальних результатів;
3. Актуалізація знань,
надання необхідної інформації;
4. Усвідомлення;
5. Рефлексія.
I . Мотивація
Задачі:
·
Сфокусувати увагу учнів на проблемі;
·
Викликати інтерес до теми уроку;
·
Налаштувати учнів на ефективний процес пізнання;
·
Викликати в учнів особистісну, власну зацікавленість;
·
Психологічно підготувати учнів до сприйняття теми уроку;
·
Чітко пов’язати з темою уроку;
·
Налаштувати учнів на розв’язання певних проблем.
Мета етапу мотивації – сфокусувати увагу учнів на проблемі й викликати інтерес
до обговорюваної теми.
Для цього можуть використані прийоми, що
створюють проблемні ситуації. Викликають у дітей здивування, подив, інтерес до
змісту знань та процесу їх отримання. Це може бути:
·
коротка розповідь вчителя;
·
бесіда;
·
демонстрування наочності;
·
нескладна інтерактивна технологія.
Цей елемент уроку має займати не більше 5%
часу заняття.
Вправа №1 Вилучи
зайве
Крок 1.
Підберіть девіз уроку (прислів’я,
крилатий вислів).
Крок 2.
Вставте в слова девізу уроку
зайві слова. Це можуть бути назви цифр, тварин, рослини, шкільного приладдя
тощо.
Крок 3.
Запишіть на дошці деформований девіз.
Крок 4.
Попросіть дітей вилучити зайві
слова й прочитати девіз уроку.
Крок 5.
Створіть мотиваційну ситуацію та
підтримуйте мотиваційні фактори в учнів.
Наприклад: Силтриа передодин розудвамом никшістьне.
( Сила перед розумом никне).
Вправа № 2 Криголам
Крок 1.
Підберіть вірш, який можна намалювати, або
показати за допомогою рухів, міміки. Жестів і який прямо стосується змісту
уроку.
Крок 2.
Розпочніть урок з цього вірша (прочитайте його за
допомогою малюнків або покажіть рухами).
Крок 3.
Попросіть учнів повторити цей « криголам» за вами.
Крок 4.
Створіть мотиваційну ситуацію та підтримуйте
мотиваційні фактори в учнів.
Наприклад: «криголам» до уроку читання (2
клас).Тема : « Різнокольорові вірші».
Корова червона,
І кінь голубий,
І біла ворона,
І кіт золотий.
Корова співає,
Кінь слухає її,
Ворона сідає
На руки мої.
А кіт, посміхаючись,
Лапку дає.
Чи все це здається.
Чи так воно є?
Г. Грайко.
Вправа №3 Банани
Крок 1.
Виберіть ключове слово уроку.
Крок 2.
Виберіть фразу , за допомогою якої ви зашифруєте
це слово.
Крок 3.
Зашифруйте ключове слово в обраній фразі без зміни
послідовності літер.
Крок 4.
Попросіть дітей знайти і закреслити фразу, щоб
отримати ключове слово уроку.
Крок 5.
Створіть мотиваційну ситуацію та підтримуйте
мотиваційні фактори в учнів.
Наприклад: закресліть у цьому рядку шість літер,
таким чином, щоб літери, які залишилися. Склали б добре знайоме слово:
ШБІАСНТЬАЛІНТЕИР
(закреслюється фраза « шість літер» і залишається
ключове слово «банани»).
Наприклад: урок української мови (3 клас)
Тема: « Іменник».
Закресліть головні слова в реченні й отримайте
ключове слово уроку.
ГОЛОВІНІМСЛЕОВАННВРЕЧИЕННІК
(закреслюється фраза « головні слова в реченні», і
залишається ключове слово «іменник»).
Вправа № 4
Задом наперед
Крок 1.
Визначте тему уроку.
Крок 2.
Запишіть на дошці тему уроку з точки зору
протилежного припущення.
Крок 3.
Уявно розгляньте проблему з усіх боків.
Крок4.
Уявіть, що вся наявна інформація неправильна.
Крок 5.
Розпочніть з «нуля».
Крок 6.
Створіть мотиваційну ситуацію та
підтримуйте мотиваційні фактори в учнів.
Наприклад: урок « Я і Україна» (2 клас).
Тема: « Людина – частина неживої
природи».
Всі мають право ображати людину.
Щоб бути здоровим і нічого не робити.
II. Оголошення, представлення теми та
очікуваних навчальних результатів
Задачі:
·
забезпечити розуміння учнями змісту їхньої діяльності:
чого повинні досягти учні на уроці і чого від них чекає вчитель;
·
висвітлити результати діяльності на уроці учнів: «Після
цього уроку ви зможете …»;
·
чітко відобразити обсяг і рівень засвоєння знань учнів,
що буде забезпечений на уроці; обсяг і
рівень розвитку навичок і вмінь, який буде досягнуто після уроку;
·
розвиток емоційно – ціннісної сфери учня, яка забезпечує
формування переконань, характеру, вплив на поведінку;
·
долучати до визначення очікуваних результатів всіх учнів.
Для того, щоб почати з учнями спільний процес руху до результатів
навчання, потрібно:
·
назвати тему уроку або попросити когось з учнів прочитати
її;
·
якщо назва теми містить нові слова або проблемні
питання, звернути на це увагу учнів;
·
попросити когось з учнів оголосити очікувані результати
за записом на дошці, зробленим заздалегідь, пояснити необхідне, якщо йдеться
про нові поняття, способи діяльності тощо;
·
нагадати учням, що наприкінці уроку ви будете перевіряти,
наскільки вони досягли таких результатів;
·
пояснити, як ви будете оцінювати їхні досягнення в балах.
Цей
етап уроку має займати не більше 5 % часу заняття.
Вправа № 1 Дешифрувальник
Крок 1.
Визначте ключове слово теми уроку.
Крок 2.
Зашифруйте його за допомогою цифр.
Крок 3.
Попросіть дітей розшифрувати й оголосити тему
уроку.
Наприклад:
розшифрувати тему уроку:
7745638645
(«Прикметник») Вправа № 2 Мікрофон
Крок 1.
Попросіть дітей висловити мету уроку : «
Сьогоднішній урок навчить мене…».
Крок 2.
Запропонуйте дітям якийсь предмет, який буде
виконувати роль « уявного» мікрофона.
Крок 3.
Надайте слово тільки тому, хто отримує «уявний» мікрофон.
Крок 4.
Запропонуйте учням говорити швидко й лаконічно.
Крок 5.
Не коментуйте та не оцінюйте подані відповіді.
Крок 6.
Прикріпіть на дошку аркуш паперу з конкретними
очікуваними результатами.
Вправа
№ 3 Загадкові будиночки
Крок 1.
Зашифруйте тему уроку за допомогою чисел та дій з ними.
1) ДЗЕРКАЛО, 4) ОБЛИЧЧЯ 7) КОЖЕН
2) ПОВЕДІНКА -
5) ЯКОМУ 8) В
3) ПОКАЗУЄ 6) ЦЕ 9) СВОЄ
Самоперевірка
96
46 95 93 45
- 28 - 6 + 12 +12 -16
Крок 2.
Виконати вказані в само перевірці обчислення:
а) перемножити цифри кожного з чисел, записаних у
будиночку;
б) до кожного результату додати або відняти число,
записане поза будиночком;
в) цифри одержаних чисел показують послідовність
розміщення фрагментів у темі уроку ( або висловлюванні).
9* 6 - 28
= 26
4* 6 – 6
=18
9* 5 + 12=
57
9*3 +12 = 39
4*5 – 16 =
4
Крок3.
Записати отримані результати.
26,18, 57, 39, 4.
Крок 4.
Використовуючи по порядку цифри одержаних чисел,
знаходимо, що фрагменти теми уроку треба розмістити і прочитати так:
Поведінка
– це дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя.
Вправа № 4 Морський бій -1
Крок 1.
Визначте ключове слово теми уроку.
Крок 2.
Зашифруйте його за допомогою цифр і букв.
Крок3.
Попросіть дітей розшифрувати й оголосити тему
уроку.
Наприклад:
розшифрувати тему уроку.
В – 2, А – 7, Є -2, Д – 5, Ж – 9, З – 5 , Б – 10.
( ТВАРИНИ)
« Морський бій -1»
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
А
|
І
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
В
|
Ж
|
З
|
Й
|
Б
|
Ї
|
Й
|
К
|
Л
|
М
|
Н
|
О
|
П
|
С
|
И
|
В
|
С
|
Т
|
У
|
Ф
|
Х
|
Ц
|
Ч
|
Ш
|
Щ
|
Ь
|
Г
|
Ю
|
Я
|
Й
|
Ц
|
У
|
К
|
Е
|
Н
|
Г
|
Ш
|
Д
|
Щ
|
З
|
Х
|
Ї
|
Р
|
Ф
|
І
|
В
|
А
|
А
|
Е
|
П
|
Р
|
О
|
Л
|
Д
|
Ж
|
Є
|
Я
|
Ч
|
С
|
Є
|
М
|
А
|
И
|
Т
|
Ь
|
Б
|
Ю
|
Й
|
Ц
|
У
|
Ж
|
К
|
Е
|
Н
|
Г
|
Ш
|
Щ
|
З
|
Х
|
И
|
Ї
|
З
|
Ф
|
І
|
В
|
А
|
Н
|
П
|
Р
|
О
|
Л
|
Д
|
И
|
Є
|
Я
|
Ч
|
С
|
М
|
И
|
Т
|
Ь
|
Б
|
Ю
|
III .Актуалізація знань, надання
необхідної інформації
Задачі:
·
дати учням достатньо інформації для виконання практичних
завдань за мінімально короткий час;
·
залучити та зосередити учнів на процесі пізнання;
·
виявити помилки учнів;
·
дати можливість учням відчути свої сили та більшу
впевненість, опановуючи новий матеріал: « Я вже щось знаю»;
·
зібрати інформацію, як можна було б використати знання
учнів щодо теми уроку.
Мета цього етапу уроку – дати учням достатньо
інформації для виконання практичних завдань .Це може бути:
·
міні – лекція;
·
читання роздавального матеріалу;
·
виконання домашнього завдання;
·
опанування інформації за допомогою ТЗН або наочності.
Ця
частина уроку займає близько 10 -15 % часу.
Вправа № 1 Мозковий штурм
(робота в групах або фронтально зі всім класом)
Крок 1.
Поділіть дітей на групи по 5 – 7 осіб.
Крок 2.
Чітко визначте проблему або тему для « Мозкового
штурму».
Крок 3.
Працюйте в колі.
Крок 4.
Оберіть головуючого ( спікера групи), який веде
обговорення і заохочує появу нових ідей. Головуючий повинен заохочувати
кількість, а не якість ідей.
Крок 5
Дайте дітям час на роздуми для того, щоб збільшити
появу нових ідей.
Крок 6.
Дотримуйтесь правил « Мозкового штурму».
·
Жодної критики.
·
Запозиченням інших ідей є нормальним явищем.
·
Велика кількість ідей бажана.
·
Оцінка приходить пізніше.
Крок 7.
Діліться ідеями циклічно, коли окремі учасники або
групи розповідають про одну ідею по черзі й ідеї не повторюються.
Вправа №2
Мозкова атака - карусель
Крок 1.
Оберіть тему, яку
можна розбити на підтеми чи підгрупи запитань.
Крок 2.
Напишіть кожне питання або підтему на окремому
аркуші.
Крок 3.
Розділіть учнів на групи по 4 -5 осіб.
Крок 4.
Роздайте кожній групі по таблиці.
Крок 5.
Оберіть, хто буде записувати іде (секретар), та
роздайте їм кольорові маркери.
Крок 6.
Вкажіть час, за який потрібно дати відповідь на
запитання.
Крок 7.
Кожна група передає свої таблиці по колу.
Крок 8.
Продовжуйте вправу доти, доки кожна група не дасть
відповіді на всі запитання.
Крок 9.
Кожна група закінчує свій рух на таблиці, з якої
почала.
Крок 10.
Визначити таблиці і звернути увагу на те, що було
додано іншими групами.
Наприклад: Тема: «Тварини».
Підтеми: ссавці, плазуни, птахи, риби.
Вправа № 3
Кути
Крок 1.
На великих аркушах паперу напишіть різні точки
зору щодо теми уроку і пронумеруйте.
Крок 2.
Оголосіть, яка точка зору в якому куті кімнати розміщена.
Крок 3.
Запропонуйте дітям приєднатися до якогось кута.
Крок 4.
Сере учасників того ж кута знайдіть собі пару та
обговоріть між собою причини вибору.
Крок 5.
Разом зі своїм партнером об’єднайтеся з іншою парою з того ж кута, що ви, та
перекажіть причини вибору вашого партнера.
Крок 6.
Оберіть у кожному куті спікера, який розкаже всій
аудиторії причини, названі у його куті.
Наприклад: починаючи вивчати пори року, учням
пропонується обрати улюблену пору року і назвати дві причини, чому саме ця пора
року є у них улюбленою.
Вправа №4 «Мозкова атака» або « П’ять слів – три
слова»
Крок 1.
Оголошується тема обговорення.
Крок 2.
Діти об’єднуються у групи по 4 особи.
Крок 3.
Кожен член групи самостійно записує 5 слів, що
спадають на думку під час роботи над певною темою, на окремому аркуші паперу.
Крок 4.
Учасники об’єднуються по четверо, обговорюють ці
слова та відкидають ті, що повторюються.
Крок 5.
На великому аркуші паперу секретар групи записує
три слова, які найбільш вдало характеризують тему обговорення. Аркуші
вивішуються на дошці.
Крок 6.
Доповідачі груп повідомляють ці слова та пояснюють
для усього класу.
Крок 7.
Звернути увагу на всі слова, які записали групи,
проаналізувати їх та відкинути повтори.
Крок 8.
Скласти коротку розповідь щодо теми обговорення на
основі опорних слів.
Вправа №5
Інтерв’ю за три кроки
Групи по 4 діляться на пари, учитель дає питання
для інтерв’ю.
Крок 1.
Кожен проводить інтерв’ю зі своїм партнером по
парі.
Крок 2.
Учні міняються ролями у парі.
Крок 3.
Об’єднайтеся у групи по 4. Кожен учень розповідає
своїй групі, що він дізнався від партнера по парі.
Наприклад: Як ви думаєте, про що, судячи із
заголовка, йтиметься в оповіданні?
Вправа № 6
Гронування ( можна застосувати як у групі, так і індивідуально)
Крок 1.
Напишіть центральне слово або фразу посередині
аркуша паперу, на дошці або в зошиті.
Крок 2.
Починайте записувати слова та фрази ,які спадають
на думку з обраної теми.
Крок 3.
Коли всі ідеї записані на папері ( дошці), починайте
встановлювати там, де це можливо, зв’язки між поняттями.
Крок 4.
Пишіть стільки ідей, скільки дозволить час, або ж
доки всі вони не будуть вичерпані.
Наприклад:
Вправа № 7 Кубування (проводиться індивідуально,
в парі, фронтально зі всіма учнями)
Крок 1.
Зробіть кубик з невеличкої коробки, з довжиною ребра
20 -25 см.
Крок 2.
Напишіть на кожному боці кубика одну з таких
вказівок: опишіть це, порівняйте це, встановіть
асоціації, проаналізуйте це, знайдіть застосування
цьому, запропонуйте аргументи за або проти цього.
Крок 3.
Проведіть учнів крізь процес «
кубування»,
пропонуючи їм викласти на папері думки на
запропоновану тему протягом 2 -4 хвилин або зробити
це в усній формі.
Наприклад: Комп’ютер.
Опишіть це. Розгляньте уважно об’єкт та опишіть, що
Ви бачите, відзначте колір, форму та розміри.
Порівняйте це. На що схоже? Від чого це
Відрізняється?
Встановіть асоціації. Про що це
змушує вас думати?
Що спадає вам на думку у зв’язку
з цим ?
Звільніть вашу уяву і подивіться, які асоціації у вас виникають
у зв’язку з об’єктом.
Проаналізуйте це. Скажіть, яким
чином це зробле –
но. Вам не обов’язково це знати. Ви можете вигадати.
Знайдіть застосування цьому. Яким чином це може
бути застосовано?
Запропонуйте аргумент за або проти цього.
Займіть певну позицію. Використовуйте повний
Діапазон аргументів: від логічних до безглуздих.
Вправа № 8 Системний оператор
Крок
1.
Накресліть таблицю, яка складається з 9 екранів, - «дев’ятиекранку» .
Крок 2.
Оберіть предмет, який ви будете аналізувати.
Крок 3.
Заповніть таблицю у певному порядку,
починаючи з
Центрального екрана ( усно або
письмово).
Системний оператор ( для об’єктів живої
природи )
6.
|
3.НАДСИСТЕМА
(місце, клас)
|
9.
|
4. МИНУЛЕ
|
1. СИСТЕМА
(об’єкт, його властивості, функції)
|
7. МАЙБУТНЄ
|
5.
|
2. ПІДСИСТЕМА
(частини)
|
8.
|
Крок 4.
Послідовність роботи.
1. Хто або що це? Яке воно?
Назвіть властивості і функції.
2. З яких частин
складається?
3. Де живе, знаходиться? До
якого класу належить?
4. Яким об’єкт був у
минулому?
5. З яких частин складався в
минулому?
6. Де знаходився, до якого
класу належав у минулому?
7. Яким об’єкт буде в
майбутньому?
8. З яких частин буде
складатися?
9.Де буде мешкати, до якого класу
належатиме?
Системний оператор ( для об’єктів
неживої природи)
|
3. НАДСИСТЕМА
(місце, клас)
|
|
4. МИНУЛЕ
|
1.СИСТЕМА
(об’єкт, його властивості, функції)
|
5. МАЙБУТНЄ
|
|
2. ПІДСИСТЕМА
(частини)
|
|
Римівка
Якщо ми розглянемо щось… (
об’єкт),
То це щось завжди для чогось…
(функція об’єкта).
То це щось завжди із чогось… (
підсистема об’єкта).
То це щось – частина чогось… ( над
система об’єкта).
Чимось було це щось… ( минуле
об’єкта),
Щось буде із цим щось…(майбутнє
об’єкта),
Щось ми зараз же візьмемо, на
екранах розглянемо.
М. С. Гафітулін.
Вправа № 9 Діаграма Вена
Крок 1.
Об’єднайте учнів в пари і дайте
завдання.
Крок 2.
Попросіть дітей проаналізувати
отриману інформацію і заповнити діаграму Вена.
Крок 3.
Для цього діти будують два або
більше великих кола, які частково накладаються одне на одне так, що посередині
утворюється спільний простір.
Крок 4.
Діти заповнюють дві частини кола,
відведені для протиставляння ідей.
Крок 5.
У центральному секторі
записуються спільні ознаки для обох елементів.
Вправа № 10 Морський бій -2
Крок 1.
Складіть таблицю для уроку (
числа запишіть залежно від того, який у вас клас і тема).
Крок 2.
Визначте, яку тему вам потрібно повторити з
дітьми, аби отримати від них потрібну інформацію.
Крок 3.
Складіть відповіді завдання.
« Морський бій – 2»
|
a
|
b
|
c
|
d
|
e
|
1
|
54
|
16
|
8
|
4
|
43
|
2
|
42
|
3
|
100
|
81
|
2
|
3
|
20
|
49
|
72
|
12
|
36
|
4
|
9
|
18
|
27
|
10
|
32
|
5
|
63
|
92
|
5
|
48
|
76
|
Наприклад:
·
розкладіть на розрядні доданки 2b; 5d; 2с;
·
знайдіть добуток чисел 1с і 2е.
·
IV.Усвідомлення змісту
Задачі:
·
учні мають оволодіти інформацією та усвідомити її
значення в результаті своєї
конструктивної діяльності;
·
підтримка залученості, зацікавленості, імпульсу учня,
отриманого на етапі актуалізації;
·
підтримка зусиль учня перевірити власне розуміння.
Усвідомлення – етап уроку, протягом якого учні здійснюють
пошукову діяльність і в результаті конструюють чи усвідомлюють нове знання.
Поєднують нове з тим, що вже знайоме, і, таким чином, розширюють одержані
знання.
Інтерактивна
вправа –
центральна частина уроку, її метою є засвоєння навчального матеріалу,
досягнення результатів уроку.
Інтерактивна частина має займати 50 -60 %
часу на уроці. Обов’язковою є така
послідовність роботи:
·
інструктування учнів
- вчитель розповідає про мету вправи, правила, послідовність дій і
кількість часу на виконання завдань ( 2 -3 хв.)
·
об’єднання в групи і розподіл ролей.
·
виконання завдання, при якому вчитель виступає як
організатор, помічник, ведучий дискусії, намагаючись надати учням максимум
можливостей для самостійної роботи і навчання у співпраці один з одним ( 5 -15
хв.)
·
презентація
результатів виконання вправи (3-5хв.).
·
рефлексія результатів учнями: усвідомлення отриманих
результатів, що досягається шляхом їх колективного обговорення або допомогою
інших прийомів (5 -15хв.)
Технологія рефлексії після окремих вправ, фрагментів
уроку:
·
З якою метою ми робили цю вправу?
·
Які думки вона у вас викликала?
·
Які почуття?
·
Чого ви особисто навчились?
·
Чого хотіли б навчитись у подальшому?
Вправа №1 Система позначок « Поміч»
Крок1.
Актуалізація ( обговорення перед
читанням чи вивченням).
·
Групова « Мозкова атака» з теми.
·
Записування інформації, отриманої в результаті « Мозкової
атаки» на дошці.
·
Класифікація інформації.
Крок 2.
Усвідомлення змісту ( власне читання чи вивчення).
·
Читаючи текст, діти роблять позначки: «+» --« Я це знав»;
«--« --«Я це не знав»; «!»-- « Це цікаво».
Крок 3.
Рефлексія після обговорення чи
читання.
Крок 4.
Індивідуально чи разом
складається таблиця:
«+»
речі, які знали
|
«- «
речі, про які дізналися
|
|
|
|
|
Крок 5.
Діти говорять чи пишуть про те,
що вони думають про вивчене.
Крок 6.
Після читання діти можуть
написати чи намалювати малюнки з теми.
Вправа № 2 « Ажурна пилка»
Діти повинні бути готовими
працювати в різних групах.
Крок 1.
Кожна домашня група отримує
завдання, вивчає його та обговорює свій матеріал.
Крок 2.
Розподілити ролі в групі:
секретар ( веде записи), доповідач (ставить
запитання щодо змісту матеріалу або доповідає про результати роботи
групи), спікер ( головуючий), секундант ( стежить за часом).
Крок 3.
Об’єднати дітей в експертні групи. В експертних групах
діти стають експертами з тієї теми, що вивчалась у домашній групі.
Крок 4.
Кожен учень по черзі за
визначений час має донести інформацію до членів інших груп та сприйняти нову інформацію від
представників інших груп.
Крок 5.
Діти повертаються до домашніх
груп, де діляться інформацією, яку отримали від членів інших груп.
Крок 6.
Виробляються спільні рішення та
висновки.
Вправа № 3 Читання з передбаченням
( методична структура АУР « актуалізація –усвідомлення –рефлексія»)
Крок 1.
Учитель обирає добре викладений і
цікавий матеріал для учнів, який відповідає їх віку.
Крок 2.
Учитель мусить самостійно
прочитати і зрозуміти текст, а також поставити для себе такі запитання:
·
Чому я хочу, щоб мої учні прочитали цей матеріал?
·
Що на мою думку, учні зрозуміють, прочитавши текст?
·
Що я хотів би, щоб
учні зрозуміли, прочитавши текст?
·
Які найзначніші
проблеми чи питання є в тексті?
·
Яким досвідом мають збагатитися й поділитися учні,
ознайомившись із текстом?
Крок 3.
Розбийте текст на частини в тих
місцях, які могли б викликати інтерес у дітей.
Крок 4.
Не діліть текст на багато дрібних
частин. Важливо виділити основну лінію подій.
Крок 5.
Після кожної частини ( зупинки)
тексту продумайте різні типи запитань. Не ставте дуже багато запитань, бо це
може призвести до втрати цілісності тексту, а відповідно й сприйняття
послідовності подій тексту.
Крок 6.
Наголосіть дітям, щоб вони читали
текст лише до того місця до якого їм буде вказано. Попередьте їх, що дуже
важливо не читати далі текст після зупинки.
Крок 7.
Після кожної зупинки ведіть з
дітьми дискусію. Доцільно зосередити увагу на питаннях:
-
Про що ця історія?
-
Яка проблема описується в оповіданні?
-
Чому ви так гадаєте ?
-
Що, на вашу думку, може статися далі?
-
Що ви думаєте про…?
-
Що ви відчуваєте стосовно певного персонажа чи події?
-
Що б ви зробили далі?
-
Чи виправдалися ваші передбачення?
-
Що ви думаєте тепер?
-
Чи ви здивовані?
Крок 8.
А тепер прочитайте наступний
уривок і дізнайтеся, що сталося далі.
Крок 9.
Підпорядкуйте процес опрацювання
тексту за структурою АУР так, щоб учні поступово проходили стадії актуалізації,
втягнення, прогнозування, розуміння, побудови смислів та рефлексії.
Вправа № 4 Пошуки людського скарбу
Крок 1.
Об’єднати дітей у групи по 4 – 6 осіб.
Крок 2.
Дати опис « скарбів», які вони повинні відшукати.
Крок 3.
Скарбів, виражених словами « Знайди когось, хто …», дається від 9 до
12, і діти шукають тих, хто має певний
досвід чи знання стосовно даної теми.
Крок 4.
Щойно « скарб» знайдено, спікер групи відмічає це
в таблиці хрестиком і записує поряд ім’я дитини, яка дала відповідь.
Крок 5.
До пошуків « скарбів» залучаються всі діти в
групі. Опитування проходить у циклічній формі.
Наприклад:
·
Математика ( в секторах можуть бути записані приклади,
задачі, рівняння, нерівності тощо). Діти по черзі дають відповіді. Секретар
групи записує ім’я учня в певний сектор.
·
Українська мова (в
секторах можуть бути записані слова, речення, словосполучення і завдання до
них). « Знайди когось, хто може вставити пропущені букви і пояснити правопис
слова…» ( в секторах записуються слова на певну тему).
·
Читання ( в секторах можуть записані слова, значення яких
потрібно пояснити, проводячи словникову роботу).
Пошуки скарбу
Знайди когось, хто може…
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вправа № 5 Пішохідний тур (особливо ефективний при
ознайомленні із текстом, для узагальнення матеріалу)
Крок 1.
Оберіть кілька епізодів із тексу і напишіть або
намалюйте їх на великих аркушах паперу, кожний на одному аркуші.
Крок 2.
Пронумеруйте кожну таблицю та розвісьте довкола
кімнати ( або роздайте на столи кожній
групі).
Крок 3.
Об’єднайте
дітей у маленькі групи, закріплюючи кожну групу до однієї з таблиць, з
якої вона починатиме свою подорож.
Крок 4.
Потягом 2 -5 хвилин групи вивчають закріплені за
ними таблиці: читають, обговорюють, інтерпретують та реагують на думки – усно
чи письмово – й потім переходять до наступної таблиці ( або передають таблиці
по колу з групи в групу).
Крок 5.
Подібне виконується доти. Доки учні не запишуть
усі таблиці (бажано, щоб кожна група писала своїм кольором).
Крок 6.
Коли до учнів повертаються їх таблиці, вони
обговорюють та підсумовують думки щодо кожної з таблиць. ( Якщо група почала з таблиці № 1, то й закінчити
вона повинна на цій таблиці. Запис кольоровими маркерами дає змогу
проаналізувати відповіді й доповнення кожної групи).
Вправа № 6 Метод « Прес» (учні вчаться
дискутувати, аргументувати свої думки)
Крок 1.
Роздайте учням матеріали, у яких зазначено чотири
етапи методу « ПРЕС»;
·
Позиція: «Я вважаю, що…»;
·
Обґрунтування: « … тому що…»;
·
Приклад: « …наприклад…»;
·
Висновки: « Отже, ( тому) я вважаю…».
Крок 2.
Поясніть учням кожний етап методу « ПРЕС»:
1. Діти висловлюють думку,
пояснюють у чому полягає їх точка зору.
2. Пояснюють причини появи
цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази.
3. Наводять приклади,
додаткові аргументи на підтримку своєї позиції, називають факти, які
демонструють їхні докази.
4. Узагальнюють свої думки.
Вправа № 7 Займи позицію ( корисна для роботи з
дискусійними питаннями та проблемами)
Крок 1.
Запропонуйте учням дискусійне питання і попросіть
їх визначити власну позицію щодо цього питання.
Крок 2.
Напишіть три плакати: За. Проти. Не знаю.
Оголосіть проблемне питання. Наприклад: Потрібно заборонити полювання на
звірів.
Крок 3.
Дітям потрібно стати біля плаката, який вони
обрали.
Крок 4.
Учитель вибирає кількох учнів і просить їх
обґрунтувати свою позицію або пропонує всім, хто поділяє одну й ту саму точку
зору, обговорити її й виробити спільні
аргументи на її захист, застосувавши метод « ПРЕС».
Крок 5.
Після викладу різних точок зору учитель запитує,
чи не змінив хто – не будь з дітей думки і чи не хочуть вони перейти до іншого
плаката. Запропонуйте учням перейти й обґрунтувати причини свого переходу.
Крок 6.
Попросіть учасників назвати найбільш переконливі
аргументи своєї та протилежної сторони.
За
|
Не знаю
|
Проти
|
Вправа № 8
Добре – погано (застосовується для розгляду проблеми з різних точок
зору)
Крок1.
Оголосіть дітям предмет, проблему, питання для
обговорення.
Крок 2.
Попросіть дітей розглянути цей предмет з різних
точок зору: назвати гарні та погані сторони.
Крок 3.
Діти
складають таблицю « Добре – погано» та аргументують відповіді.
Наприклад: після опрацювання тексту « Кішки у
житті людей» можна розглянути дві точки зору й виявити проблеми.
Кішка для людини
Добре
|
Погано
|
|
|
|
|
Людина для кішки
Добре
|
Погано
|
|
|
|
|
Вправа № 9 Навчаючи – учусь (використовується під
час вивчення нового матеріалу або під
час узагальнення й повторення вивченого)
Крок 1.
Об’єднайте дітей у групи по 4 особи.
Крок 2.
Підготуйте картки з фактами, що стосуються теми
уроку, по одній на кожного учня.
Крок 3.
Роздайте по одній картці кожному.
Крок 4.
Протягом кількох хвилин учні читають інформацію на картці. Перевірте,
чи розуміють вони прочитане.
Крок5.
Запропонуйте їм ознайомити зі своєю інформацією членів групи.
Крок 6.
Учень може одночасно тільки з однією особою.
Завдання полягає в тому, щоб поділитися своїм фактом і самому отримати
інформацію від іншого учня. Протягом відведеного часу треба забезпечити
спілкування кожного учня з максимальною кількістю членів групи для отримання
якомога повної інформації.
Крок 7.
Після завершення вправи учні розповідають отриману
інформацію.
Крок 8 .
Проаналізуйте та узагальніть отримані дітьми
знання. Відповіді можна записати на дошці.
V.Рефлексія
Задачі:
·
Пояснити зміст опрацьованого;
·
Порівняти реальні результати з очікуваними;
·
Проаналізувати, чому сталося так чи інакше;
·
Зробити висновки;
·
Закріпити чи відкоригувати засвоєння;
·
Намітити нові теми для обміркування;
·
Установити зв’язок між відомим і тим ,що потрібно
засвоїти, чого навчитись у майбутньому;
·
Скласти план подальших дій.
Рефлексія – фаза уроку, протягом якої учні
роблять огляд ідей, що були відкриті ними, значення яких вони усвідомили; учні запитують,
інтерпретують, застосовують, сперечаються, змінюють та розширюють одержані
знання. Підсумки є найважливішою частиною інтерактивного уроку. Підсумковий
етап уроку містить такі під етапи:
1. Установлення фактів ( що
сталося?):
·
Використовуйте відкриті запитання: як? чому?
що?;
·
Висловлюйте почуття;
·
Наполягайте на описовому, а не на оцінювальному характері
коментарів;
·
Говоріть про зроблене, а не про те, що могло бути
зроблене.
2.Аналіз причин
( чому це сталося?):
·
Запитуйте про причини: чому? як? хто?;
·
Заглиблюйтесь у відповіді;
·
Шукайте альтернативні теорії;
·
Підберіть інші приклади, де відбувалось щось подібне4
·
Наведіть думки незалежних експертів.
3.Планування дій ( що нам робити далі?):
·
Скласти план подальших дій.
Для
підсумків уроку та оцінювання його результатів у балах доцільно залишати
до 20 % часу.
Вправа №1 Сенкан
( вірш у 5 рядків, який синтезує інформацію і
факти у стисле висловлювання, що описує
чи віддзеркалює тему)
Крок 1.
Запропонуйте учням тему для вірша. Кожен працює
самостійно.
Крок 2.
Поділіть групи на пари. Запропонуйте дітям
об’єднати зусилля, вибираючи з двох віршів найкращий, і скласти один спільний
вірш.
Крок 3.
Вірші, написані в парах. Можна буде представити на
обговорення групи.
Крок 4.
Це викликає нову дискусію. Діти обирають кращий
вірш.
Крок 5.
Сенкан можна складати, використовуючи таку форму:
·
Тема ( звичайно іменник)-------------------------.
·
Опис ( звичайно 2 прикметники)--------------- .
·
Дія ( звичайно 3 дієслова)------------------------- .
·
Ставлення ( фраза, яка складається з 4 слів і висловлює
ставлення до теми)------------------- .
·
Перефразування сутності ( синонім до першого
слова)---------------------------------------------------- .
Наприклад:
Сонце
Яскраве, гаряче.
Світить, гріє, випромінює.
Без нього неможливе
життя.
Світило.
Вправа № 2 Незакінчене речення
Крок 1.
Визначте тему, з якої учні будуть висловлюватись в
колі ідей.
Крок 2.
Використовуючи « уявний мікрофон», учитель
формулює незакінчене речення і пропонує учням, висловлюючись, закінчити його.
Наприклад:
§ На сьогоднішньому уроці для мене найбільш
важливим відкриттям було…
§ Ця інформація дозволяє
нам зробити висновок, що…
§ Це рішення було прийнято
тому, що…
§ Сьогоднішній урок навчив
мене…
Вправа № 3
Інтерв’ю
Крок 1.
Об’єднайте дітей у пари.
Крок 2.
Розподіліть ролі: кореспондент і респондент.
Крок 3.
Кореспондент складає три питання щодо теми уроку,
а респондент відповідає на них.
Крок 4.
Помінятися ролями.
Вправа№ 4
Абетковий суп
Крок 1.
Розрізати абетку, вилучивши з неї букви ь, и, й.
Крок 2.
Кожен учень витягує з кошика по літері та придумує
підсумкове речення на тему, яке починається з цієї літери.
Вправа №5.
Від А до Я
Крок 1.
Об’єднайте дітей у групи по 4 -6 осіб.
Крок 2.
Кожній групі дайте по одній частині абетки –
наприклад, від А до Д, від Ж до Л…
Крок 3.
Групи придумують підсумкові речення, що
починаються з їхніх літер.
Крок 4.
Заключна чи перша вправа наступного уроку: учні
для усього класу в алфавітному порядку читають свої речення.
Вправа №6
Виграш у лотереї
Крок 1.
Об’єднайте дітей у групи і запропонуйте записати
таку таблицю:
Що ми робили_________________________________________
Найбільш важливе з того, що ми вивчили
та запам’ятали ________________________________________
Домашнє завдання: _________на_________________________
|
Крок 2.
Роздайте дітям конверти, в яких лежить розрізана
на 4 – 6 частин ( залежно від кількості дітей у групі) листівка. Одна
частина листівки має якусь позначку
(зірочку, галочку, сніжинку).
Крок 3.
Наприкінці уроку діти витягають з конвертів
частини листівок. У кого листівка з позначкою, той на початку наступного уроку
буде підбивати підсумки для усієї групи щодо вивченого матеріалу.
Крок 4.
Учитель наприкінці уроку витягує картку з ім’ям
дитини, яка підіб’є підсумки уроку за
допомогою таблиці.
Вправа № 7
Тестування
Тема: « Будова слова»
I рівень (завдання № 1 -2 ) – репродуктивний. Відтворення фактичного матеріалу, який засвоїли учні.
II рівень (завдання № 3 -4)
– частково – пошуковий. Здатність застосувати знання на практиці.
III рівень (завдання
№ 5 -6) – творчий. Здатність переносити знання на вирішення нових завдань. Кожне
завдання оцінюється 2 балами.
1. Продовж речення. Корінь –
це…:
а) частина слова без закінчення;
б) змінна частина слова;
в) спільна частина споріднених слів.
2. Підкресли ряд споріднених слів.
а) Гуска, гусеня, гусінь, гусячий;
б) мороз, морозиво, заморозити.
в) ніжка, нога, на нозі.
3. Від якої частини слова за допомогою префіксів
та суфіксів можна утворити споріднені слова?
а) По-;
б) – сад -;
в) – ик -.
Утвори
декілька:_________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Учні написали словниковий
диктант. Знайди диктант, в якому допущені помилки, і виправ їх.
а) Кислиця, апельсин, озиро, зелиніють, директор,
кешеня ,зимовий,кирувати;
б) читати, абрикос, вишневий, гречаний,
веселитись, кипіти, черемха;
в) верховина, земля, велосипед, великий, горизонт,
квиток, кермо.
5. Тобі потрібно пояснити однокласникам тему « Будова слова» . За якою схемою ти будеш
це робити?
а)
б)
в)
г)
6. Учитель на дошці записав
слова: розписка, писемний, написати. Яку тему на уроці він буде пояснювати учням?
а) Спільнокореневі слова;
б) частини мови;
в) правопис префіксів і прийменників;
г) неозначена форма дієслова.
Вправа № 8 Трихвилинне есе . Крісло автора ( вільне письмо)
Крок 1.
Підсумовуючи прочитаний текст, попросіть дітей
написати протягом 3 хвилин те, що спадає їм на думку про прочитаний твір.
Крок 2.
Попросіть кількох бажаючих прочитати твори для
усього класу в « Кріслі автора», яке виставляється посередині класу.
Крок 3.
Викладання думок на папері не оцінюється щодо
граматики та орфографії. Увага дітей зосереджується на вільному потоці думок.
Крок 4.
Учні мають бути впевнені у своєму праві
висловлювати думки вільно, а також у шанобливому ставленні аудиторії до їхніх
думок.
Крок 5.
Усі мають зрозуміти, що існує більше , а ніж одна
правильна відповідь на запитання, і що їхні ідеї та способи вирішення є
важливими.
Крок 6.
Використовуйте відкриті запитання, де учні разом з
учителем шукають відповіді і шляхи вирішення реальних проблем.
Крок 7.
Отримавши відгуки на власні думки, учні мають
широкі можливості для їх обговорення.
Немає коментарів:
Дописати коментар