1 клас -
Читання
Читання — це
віконце, через яке діти бачать і пізнають світ і самих себе.
В. О.
Сухомлинський
Шестирічна
дитина, яка приходить до 1 класу, відчуває велике бажання вчитися. Чому ж так
часто вже в 1 класі можна почути від дітей: «Не люблю читати!», «На уроці
читання не цікаве!»? А батьки скаржаться: «Не можу примусити читати вдома!»,
«Читаємо, читаємо, а про що — не розуміє!» Чому ж так? Що відштовхує дитину від
читання? Чому для багатьох дітей читання — важка нудна праця?
Причин тому
безліч. Це і навантаження, які не відпові- дають віковим можливостям дитини, і
нецікаві тексти для чи тання, і нерозвинутий фонетичний слух, і проблеми
здоров’я (вади зору, слуху). Що робити? Як допомогти дитині?
По-перше,
щоб дитина із задоволенням і бажанням читала, треба щоденно їй читати вголос.
Навіть якщо дитина вже вміє читати сама, вона чекає, щоб їй почитали дорослі.
Цей духовний і емоційний контакт — важливий момент у досягненні мети. Будьте
психологами у спілкуванні із своєю дитиною! Тільки на цікавому матеріалі,
тільки у доброзичливій обстановці, тільки в ігровій діяльності вдається
залучити пасивних дітей до систематичної розумової праці, дати змогу дитині
відчути успіх, повірити у свої сили.
Спостереження
педагогів та психологів показують, що діти, які були не дуже охочі до
серйозного і систематичного тренування і які протестували проти вимоги батьків
«прочитати ще сторінку», змогли подолати труднощі читання через гру. Гра — це
універсальний метод навчання дитини.
В нашій
книзі ми пропонуємо систему вправ, ігор та прийомів для розвитку навичок
швидкого, свідомого, правильного, виразного читання. У деякі із запропонованих
нижче ігор можна грати по дорозі додому зі школи, у вихідний, на прогулянці.
На І етапі
дитина повинна навчитися робити звуковий аналіз слів, які вона вимовляє.
Гра «Який
звук виділений?»
Запропонуйте
дитині зобразити звуки «р-р-р-р», «п-п-пп », «ш-ш-ш-ш». Кого нагадують вам ці
звуки?
Які звуки
виділені голосом і інтонацією?
д-и-и-и-м,
к-к-к-і-т,
с-и-р-р-р,
р-а-а-а-н-а тощо.
Гра «З яких
звуків складається слово?»
Навчіть
дитину чути звуки, з яких складається слово, визначити послідовність цих звуків
у слові. Ці навички допоможуть вашій дитині в майбутньому без проблем писати
диктанти.
«жук»
(вимовляйте жжжук жууук жуккк)
Слова для
гри: вуж луна сік кріт оса клоун лук слива бик акула око рибка
Гра «Звуки
різні і однакові»
Гра сприяє
розвитку фонематичного слуху, а також найважлив іших розумових операцій —
аналізу і порівняння.
Попросіть
дитину визначити, які звуки в словах різні:
жир — шир
мак — рак
жив — шив
білка —
булка
пив — лив
слива —
слава
коза — коса
рибка —
рубка
коса — роса
ферма —
форма
роса — руса
пічка —
річка
стіл — стіг
ворона —
ворота
Гра «Шукаймо
звук»
Завдання:
знайти у словах звук [а].
Кран, мир,
роса, кисіль, шуба, стіл, сонце, лампа...
ІІ етап —
знайомство з літерами.
Гра «Назви
букву»
(проводиться за вправами у таблиці № 1)
1. Чітко
прочитайте букви.
2. Чітко
вимовте звуки, позначені буквами.
3. Вимовте
лише голосні (приголосні).
4. Вимовте
звуки, позначені даними буквами, на одному диханні.
Таблиця № 1
№ 1
а, б, в, г,
ґ, д, е, є, ж, з, и, і, ї, к, л, м, н, о, п, р, с, т, у, ф, х, ц, ч, ш, щ, ю, я
№ 2
с о л я к о
м а р и в у з а к е л і б у р у
з а к а м о
л і в а к у р а т о н и т у с у
л і к а ш о
щ а ф у ф а ф и л и б е к е
Гра
«Ланцюжок слів»
Кожне
наступне слово починається з останньої літери попереднього.
Жаба —
абрикос — село — обруч — чашка...
ІІІ етап —
читання складів (доведення до автоматизму вміння зливати голосні і приголосні).
Рекомендації
до роботи з таблицями №№ 2, 3
1. Гра «Біг
по доріжці» — прочитайте склади якомога швидше по горизонталі.
2. Гра «Біг
по східцях» — прочитайте склади якомога швидше по вертикалі, по діагоналі,
зверху вниз, знизу вгору.
3. Складіть
слова зі складів певного рядка (колонки). Подані далі таблиці рекомендуємо для
подальшої роботи на відпрацювання автоматизму читання складів.
Табл. №№ 4,
5 та 9 допоможуть навчити вашу дитину читати склади-злиття. Попросіть дитину
читати злиття протяжно, зливаючи їх, як співають пісні.
Рекомендації
до роботи з таблицями 4–10
1.
Прочитайте склади у рядках. Які склади пропущені? Прочитайте їх.
2. Читайте
склади у стовпчиках.
3. Гра
«Розвідники». Дорослий називає склади, а діти шукають їх у таблиці. Якщо якийсь
склад пропущений, показують місце, де він має бути.
4. У табл.
№№ 6, 7 та 10 читаємо склади зі збігом приголосних на початку — ПЛО. Поясніть
дитині, що на початку складу швидко вимовляємо приголосний [п], а потім злиття
звуків [ло].
Щоб
навчитись читати слова з трьох звуків, допоможе гра «Впізнай склад з одного
погляду».
Спочатку
поясніть, щоб утворити слово БОР, треба прочитати злиття Бо протяжно, потім
швидко прочитати звук [р]. Це «замочок», який закриває склад (слово).
Користуючись
таблицею № 11, читайте слова та склади по вертикалі, горизонталі, впізнайте
слова та склади з одного погляду.
«Складові
пірамідки»
Читайте
склади та слова, розміщені по краях пірамідки. Дивіться на крапочку. Спочатку
читайте зверху вниз, а потім знизу вгору. Ця вправа дозволяє розширити кут зору,
допомагає збільшити темп читання.
IV етап
спрямований на те, щоб навчити дітей читати слова різної довжини, а також
закріпити цей навик.
Дітям дуже
подобаються різні читалочки: криптограми, кругограми, складалочки. Ці вправи
допомагають розширенню площі зорового сприймання, розвитку осмисленого читання
і процесів мислення.
«Складалочки»
З букв та
складів складіть слова та прочитайте їх.
«З’єдналочки»
Рухаючись по
«промінчиках», читайте слова (з’єднуйте частини слів).
«Чарівні
квадрати»
Прочитайте
слова у рядках та стовпчиках. Що ви пом ітили?
Криптограми
Криптограми
— мовні задачі. Рухаючись від великої літери у заданому напрямку, читайте
слова.
Відповіді:
1. Буратіно.
2. Барвінок. 3. Ведмедик. 4. Сніжинка. 5. Журавлик. 6. Європа. 7. Незнайко. 8.
Соловейко. 9. Сонечко. 10. Попелюшка. 11. Усмішка. 12. Сніговичок.
«Переставлялочки»
Переставте
склади і прочитайте утворені слова.
на — ша
но — ра
ма — са
ра — ма
ло — ви
ли — па
ко — ли
си — ро
рі — ка
на — каз
ла — пи
си — ли
тра — ва
ко — миш
ка — бан
ли — ти
ди — во
ти — ша
«Ланцюжки»
Складіть та
читайте слова. Зверніть увагу: кінець першого слова — це початок другого,
кінець другого — початок третього...
«Розсипанка»
І варіант
Щоб прочитати «розсипані» слова, треба переставляти склади.
ІІ варіант
Щоб
прочитати слова, що «розсипалися», треба переставляти букви у слові.
Слова
записані групами по 4 слова. Швидко прочитайте слова, знайдіть «зайве» слово.
Доведіть свою думку.
«Додавалочка»
Додайте до
слів голосні і прочитайте утворені слова спочатку у повільному, а потім у
швидкому темпі.
Шановні
батьки! Якщо ви небайдужі до розвитку мислення та пам’яті своїх дітей, якщо ви
бажаєте навчити читати свою дитину без проблем, скористайтеся нашими порадами,
нашими вправами. Ці вправи викликають інтерес до читання, активізують логічне
мовлення та пам’ять. Працюйте послідовно, у спокійній обстановці, систематично.
Ваша допомога, ваша повага до серйозної справи вашої дитини необхідні. Та все
одно звертаємо увагу на те, що вже з першого класу привчайте дітей працювати
самостійно. Нехай ваша допомога тільки «підштовхне» думку дитини у потрібному
напрямку, а все інше дитина «відкриє» сама.
А тепер
кілька порад для батьків, які прагнуть, щоб їхня дитина вчилася добре.
1.
Відпрацьовування техніки читання — це шлях до усп ішного читання цілими
словами. Поясніть дитині, чому людина повинна добре читати, як це допоможе
дитині в школі під час уроків математики, природознавства, як це допоможе у
повсякденному житті.
2. Заохочуйте
дитину до чарівного світу книжок. Спочатку вибирайте для дитини яскраві,
красиво ілюстровані книжки з крупним шрифтом. Поступово шрифт може
зменшуватись. Пам’ятайте: те, що цікаво, легше усвідомлю ється та засвоюється!
3.
Збагачуйте активний словниковий запас дитини. Спілкуйтеся з дитиною якомога
більше, обговорюйте прочитане, розповідайте, читайте разом. Під час такого
спілкування формуються прийоми розуміння текстів.
Бажаємо вам
терпіння та приємних хвилин спілкування із своєю дитиною!
Немає коментарів:
Дописати коментар